Wei... Dah 2013 pun Jabatan Audio!


Interviu dengan Apis Abdul dan Syima Tarmizi oleh Raja Syahrul Helmi


Persembahan terakhir Jabatan Audio untuk 2012 di Sunway Piramid, 8.30 malam, 31 Disember. Mereka tak pernah main di kompleks beli-belah jadi mereka agak gementar lihat orang amat ramai, tak macam crowd biasa mereka yang sederhana. Lagi tak membantu Jabatan Audio malam tu ada dua orang saja -Apis dan Syima (Sim), sebab gitaris utama main dengan band lain kat KLCC dan drummer session di Dataran. Macam biasa malam tahun baru ialah malam sibuk buat pemuzik-pemuzik dan juga malam sumber rezeki untuk mereka.

Di ambang tahun baru 2013 ahli-ahli Jabatan Audio membawa haluan sendiri cari rezeki masing-masing. Mereka semua ialah pemuzik sepenuh masa (kecuali Adi fotografer sepenuh masa) yang mengisi perut dengan bermain muzik. Sebab bayaran show Sunway Piramid aduhai tak cukup untuk kongsi banyak perut jadi dua orang saja yang cover show itu. Sim terpaksa bawa anaknya -si Eva Sofia yang comel- sebab tak ada orang boleh jaga Eva di rumah. Masa mereka berdua buat persembahan tugas aku jaga Eva dan ambil gambar.

Pada masa sama malam itu  Adi sedang sibuk di pejabat, buat sentuhan-sentuhan terakhir kepada video klip Hati Mataharey, video muzik pertama Jabatan Audio. Banyak hari juga dia dan pengarah video, Esham Shahlin, tak tidur malam untuk siapkan editing video Hati Mataharey. Mengikut jadual video itu akan dimuat-naik ke Youtube malam itu sebagai hadiah tahun baru kepada semua peminat Jabatan Audio yang selalu komplen pasal pergerakan band itu yang lembab macam siput.

'Peminat-peminat' mereka tak ramai pun. Setakat artikel ini ditulis ada 1236 saja yang suka laman FB rasmi Jabatan Audio. Di Reverbnation Jabatan Audio menduduki tangga 30 carta muzik alternatif tanahair tapi di luar dunia maya lagu Hati Mataharey belum lagi tersenarai dalam mana-mana carta.Tak payah cerita masuk carta, setelah hampir dua tahun keluar ketuhar Quantize Studio ia masih belum pernah berkumandang di mana-mana stesen radio seluruh Semenanjung Malaysia. Ada harapan situasi ini akan kekal sampai bila-bila tapi Jabatan Audio masih belum putus asa. Mereka berharap dengan bantuan muzik video lagu itu akan tersebar lebih luas dan terbang tinggi seperti lirik lagunya.

Namun persembahan di Sunway Piramid malam itu tak berapa membantu agenda mereka. Nampak Apis cuak dan tak selesa di atas kerusinya. "Aku naik atas pentas lutut aku terus menggeletar. Masa duduk aku rasa kerusi tu bergegar," kata Apis. Sebab kerusi bergegar itu dia sampai lupa kord dan melalut entah kemana masa main lagu 'Diam'. Lepas lagu itu semua serba tak kena. Nasib Apis sempat buat come-back di lagu terakhir, Dewi Api, yang sebetulnya dah lama dia tak nyanyi.

Lepas habis persembahan organizer panggil Sim ke belakang pentas. Aku tengok Apis pula geleng-geleng kepala sambil lap neck gitar dengan kain. Si kenit Eva tiup belon tunggu mak dia datang balik. Bila Sim datang balik mukanya ada banyak senyum dan di tangannya ada angpow tahun baru daripada Bank Simpanan Nasional. Untuk set akustik malam itu mereka dibayar RM600 jadi seorang dapat RM300. Agak lumayan untuk kerja 30 minit. Di luar, masa sesi hisap rokok dan posmortem, mereka bagi aku RM30 sebab tolong jaga Eva. Masa hisap rokok itu juga Sim terima mesej dari Adi yang klip video sudah siap sedia untuk dimuat-naik.

Kami terus bergegas ke pajabat Maidi Corp. di Damansara Perdana yang tak berapa jauh daripada Piramid. Tak sabar nak tengok video hasil muktamad mereka meredah panas terik di tengah tapak pembangunan dan bekas lombong untuk shooting video. Tapi trafik malam tahun baru tahu-tahu sajalah. Di Sunway Piramid trafik macam neraka. Sepanjang perjalanan ke DP pula kereta semua berpakat bawa perlahan jadi dekat pukul 11.00 baru kami samapi ke destinasi. Tak lengahkan masa kami naik ke pajabat tAdi dan Esham buat kerja.

Video sedang dimuat-naik ketika kami tiba. Selesai fail bersaiz beratus megabit itu dimuatnaik, terus kami semua -Apis, Sim, aku, Adi, Esham dan Eva juga- duduk rapat keliling monitor tengok video klip pertama Jabatan Audio. Kami ulang tiga empat kali tengok sebelum ramai-ramai tepuk tangan. Eva yang tak tahu apa itu pun ikut tepuk tangan sama. Aku tengok muka semua orang ada riak amat puas dan aku terus dapat tangkap sikit mengapa mereka buat apa yang mereka buat.

Tak ada acara perasmian ataupun press conference dan tak ada gimik. Cukup dengan kongsi di dinding Facebook dengan iringan ucapan selamat tahun baru, steady peminat! steady peminat!! Dalam hati aku khuatir video ini hanya akan jadi satu lagi video muzik yang keluar Youtube, untuk tenggelam dalam lautan video-video muzik seumpamanya... Apakah yang ada pada Jabatan Audio yang boleh membezakan mereka dengan yang lain-lain? Apakah keputusan mereka untuk menaruh harapan (macam lagu Zaiton Sameon) kepada hidup 'main band' ini keputusan bijak?

"Aku nak menyanyi sampai aku ada wrinkles. Kalau dah ada wrinkles aku tak mau nyanyi dah," Kata Sim masa aku temuramah dia dan Apis di mamak bawah pejabat. Masa itu mungkin tak lama lagi kerana umur Sim pun dah tiga puluh lebih. Apis pula akan cari benda lain kalau Jabatan Audio tak nampak hasil dalam masa sepuluh tahun. Dia juga sudah jadi ahli kelab 30 dan 10 tahun lagi mungkin sudah terlambat untuk dia yang tak ada sebarang ijazah itu untuk patah balik.

Dalam jangka masa 3 tahun sejak kugiran ini ditubuhkan ia telah tukar seorang gitaris, dua orang basis dan gunakan khidmat lima drummer berasingan. Macam-macam kegagalan dicapai di samping kenangan-kenangan manis. Memandangkan kemajuan mereka macam kura-kura aku rasa agak kagum juga mereka boleh bertahan sampai sekarang, "surviving all the dramas,"  bak kata Sim.

Ikuti temubual aku dengan Syima Tarmizi dan Apis Abdul dari Jabatan Audio di sebuah restoran mamak pada malam terakhir tahun lepas:

Apa perasaan korang lepas show terakhir tahun 2012?

Sim: honest? nak kata puas taklah puas 100 %. Banyak lagi benda yang sebenarnya kita boleh buat tapi kita tak terbuat. Sebab apa? Kita banyak tangguh-tangguhkan kerja... tak berapa serius. Bukan nak kata serius tu macam (buat muka serius)... tapi motivasi tu takde.


Mengapa takde motivasi padahal korang buat apa yang korang suka?

Sim: Memang ada motivasi tapi tak serius. Kita main-main. Kalau band lain tengok kita -band yang betul-betul serius- kita very slow moving... laidback.

Apis: Tak cukup lagilah. Tak cukup untuk ke tahap seterusnya. Dalam kepala dah ada benda nak buat tapi tak buat lagi. Show tadi dari segi perform memang tak puas hati sebab mainpun salah-salah. Lagi satu feel tu tak sampai sangat sebab tak dapat main full band malam ni. Aku lagi suka perform sebagai satu band sebenarnya.

Sim: Tadi pun last minit. Malam semalam baru praktis. Tapi big deal sebab it's the last day of the year.


Mungkin sebab suasana event tadi buat korang gelabah. Gelabah tak tadi?

Apis: Gelabah juga. Tapi setakat ni ok. Kita belajarlah... belajar dan terus belajar.

Sim: Aku tak gelabah tadi. Aku punya teruk menggelabah masa Rantai Art dulu... Ada performance yang kita rasa best ada yang not so much. Biasalah tu. Semua yang not so much tu sebab tak cukup praktis.

Eva: Wieeooooooooo awwww mannn!


Nak kira korang dapat slot cantik tadi... 8.30 malam tahun baru. Walaupun bayaran dapat tak banyak tapi dapat juga. Tahun 2012 tahun banyak gig duit untuk korang?

Apis: Banyak gig duit yang lari daripada sasaran Jabatan Audio. Sebab kita pun memang full time main muzik jadi kena layan juga event macam kat Sunway Piramid tadi.


Korang memang nak buat muzik ni jadi hidup korang ke? Cari makan pun daripada muzik?

Serentak mereka kata "Yes!"

Sim: Aku nak. Itulah satu-satunya kerja yang aku rasa dapat kepuasan dan pada masa sama kita tak malas nak buat kerja tu. Buat benda ni untuk diri sendiri juga. Macam aku nak both -aku takkan tipu punya. Aku nak income dan kepuasan main. Dua-dua aku nak. Bukan nak kata aku hanya nak kepuasan dan tak kisah yang lain.

Apis: Hidup nak kena pakai duit. Nak buat band pun kena pakai duit. Sebab tu job kita kena cari juga. Tak boleh memilih sangat.

Sim: Satu ja (keluar pelat utara)... kita mesti ada standardlah untuk band ni. Bukan nak pandang rendah sesapa. Macam birthday party pun tak kisah buat tapi tengok birthday party macam mana la. Jangan suruh kita main lagu entah mana-mana lari terus-

Apis: Kami bukan memilih event tapi memilih ikut kesesuaian jiwa kami. Jangan tiba-tiba suruh aku menari Gangnam pula


Jadi apa perkara paling bagus korang buat sebagai band pada tahun 2012?

Apis:
Tahun ni muzik video dan rekod lagu Sim -Tak Diterima Lagi. Dua benda yang kita plan ni so far jalan. Bagi aku itu lebih baik dari tak jalan langsung. Sebenarnya kita berjalan... dari dulu lagi tapi very slow. Tahun 2013 harapnya kita up the tempo sikit. Lagu Hati Mataharey tu tak sampai lagi target.


Apa target korang untuk lagu Hati Mataharey tu?

Sim: Of coursela we wanna hear it on the radio. Tak dapat nombor 1 pun takpe asalkan it's out there. Kita tahu orang dah pernah dengar kita punya lagu. Nak dapat kepuasan tu tak semestinya kena lagu kita dapat nombor 1. Kalau dapat stesen-stesen yang susah (nak masuk) macam, Hitz FM contohnya la kan, dan ada orang kata dia suka dengar lagu kita... itu yang kita nak sebenarnya, bukannya nak dapat nombor 1, duit banyak, banyak dapat show...

Apis: Lagi satu aku rasa kita punya marketing mungkin ada something wrong. Ada yang kita perlu kaji sikit. Macam yang aku cakap tadi semangat tu ada tapi kita punya enjin tak tukar gear lagi, masih di gear dua.


Adakah korang sebenarnya sedang tunggu korang punya 'big break'? Mungkin nasib belum menyebelahi korang?

Apis: Big Break ni kita kena cari tak boleh tunggu. Kita mencuba nasib. Saingan makin banyak, band dah makin berlambak... Kalau nak kejar kita memang kena kerja keras. Tapi kadang-kadang aku rasa macam menunggu juga -menunggu satu 'bap!' jatuh. Macam aku sekarang ni tak puas hati selagi Hati Mataharey tak tersebar lagi kat Radio tempat kita sendiri, di KL ni. Itu target 2012 yang masih tak tercapai. Tapi dengan keluarnya video klip ni aku harap lagu ni jadi kuat sikit la. Sekarang ni yang penting material. Nak taknak kita mesti lebih cepat siapkan material tahun 2013 nanti. Aku harap Hati Mataharey tu tak lama sangat nak masuk radio sebab kita pun ada banyak lagu lain lagi nak rekod, nak promot.

Sim: Kita tak boleh takut cuba benda baru. Contohnya macam... jangan buat buat lagu untuk fit in the crowd saja. Kita tak boleh telalu fikir, oh nanti orang tak suka lagu ni... kita kena take risk. Janji kita yang puas. Sebenarnya benda (kepuasan) tu penting bagi kita dulu sebelum puaskan orang lain. That's why we're in an indie band.


Jadi untuk tahun 2012 korang puas hati dengan pencapaian korang sebagai band?

Apis: Tahun ni tak berapa puaslah. Gig-gig yang kena dengan konsep Jabatan Audio tak banyak. Tahun 2012 banyak praktis lagu-lagu cover untuk job. Aku target komuniti sebenarnya -komuniti yang dengar lagu-lagu kita. Tahun 2013 kita tak boleh mantai lagi. Kalau kita kenang balik perjalanan Jabatan Audio daripada 2009 memang kita bergerak agak slow. Aku rasa benda ni dah nampak... dah macam kita betul-betul nak, jadi kenalah tukar cara kerja... Sebenarnya kita masih lagi bertahan buat benda ni sebab lagu-lagu kita lah -lagu-lagu sendiri. Aku dengan Sim dari scene kelab, selalu main lagu cover. Bila kita ada material sendiri rasa nak sangat tau sejauh mana kita boleh pergi dengan lagu sendiri... Semangat nak main lagu sendiri tu sebenarnya...


Sebab itu korang masih lagi setia dengan Jabatan Audio?

Sim: Sebab ada hope. Rasa macam ada hope-

(Bunyi letupan mercun kedengaran. Orang-orang dalam restoran ramai yang bersorak)

Apis: Apa-apapun dah pukul 12.00 tengah malam. Tahunpun dah bertukar. Selamat tahun baru.

(bunyi mercun dan riuh rendah dari wartawan di TV. Eva Sofia yang tadi duduk elok jadi mnyet atas kerusi. 3... 2... 1... lagu 1 Malaysia ke udara)

Eva: Nyeppinyewyer

Sim: Wei... dah 2013 dah pun...


Kami semua saling berpandangan, berkongsi sesuatu yang tak pasti. Kemudian lepas layan Eva tengok mercun sekejap kami sambung borak balik tentang rancangan Jabatan Audio untuk tahun 2013. Macam biasa kalau bab merancang manusia memang pandai. Pukul 3.00 pagi hari pertama 2013, kami semua berpisah. Apis hantar Sim dan Eva Sofia yang dah nak layu dan aku kembali ke rumah ibu-bapaku di Kapar. Dalam perjalanan balik aku nampak semua perkara yang biasa terjadi di pagi tahun baru -budak melayu tibai budak cina, rempit-rempit enjoy atas highway macam nyamuk mabuk dan sekatan jalanraya besar-besaran oleh polis trafik dengan bantuan anti-narkotik. Maafkan aku kalau bertanya apakah ertinya sebuah lagu tentang terbang di langit biru bersama burung-burung hitam,  ke awan, ke bulan dan ke matahari, di tengah semua kegelisahan ini? Selamat tahun baru Jabatan Audio. Selamat tahun baru semua! Semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas.


*Jabatan Audio ialah: Apis Abdul (vokal & gitar), Syima Tarmizi (vokal), Hafiz Fei (gitar utama), Zairul (bass), Adi (gitar kedua, perkusi), Munir (drums).




















0 comments:

Share this post!

Search

Memuatkan ...

Baca Lagi

Tentang NP


NP ialah sebuah majalah blog yang cuba menerapkan bahan-bahan penulisan sastera, budaya dan masyarakat terutama oleh penulis-penulis bebas dan baru. Anda juga boleh menyumbang hasil penulisan anda dengan menghantar ke: naskahpercuma@gmail.com