Shiva si Dewa Stoner.





Artikel ini ditulis sejurus aku menutup helaian terakhir buku “Shiva, The Wild God of Power and Ecstacy” karangan Wolf Dieter Storl. Buku ini tentang Shiva, panteon Hindu yang paling kool pada pandangan peribadiku.

Dalam Hinduism ada 3 dewa utama iaitu Shiva, Vishnu dan Brahma. Ada perselisihan tentang siapa Mahadewa. Ada yang kata Vishnu paling atas, dan ada yang kata Shiva saja yang Mahadewa. Selain daripada triniti SVB ni ada banyak lagi dewa–dewa kecil: Indra dewa syurga, Surya dewa matahari, Vaiyu dewa angin, dan banyak lagi. Mungkin ada berpuluh, beratus atau beribu dewa kerana lain–lain tempat di India memuja lain–lain dewa. Berapa banyakpun dewa–dewa, sebenarnya semua hanyalah manifestasi Shiva (bagi Shaivit) atau Vishnu (bagi Vaishnava).

Secara peribadi aku rasa Shiva paling awesome. Sebabnya ada banyak, tapi sebab yang paling kool ialah kerana Kanabis, atau Ganja, adalah tumbuhan kegemarannya! Rupanya ada juga tuhan yang memahami nurani belia.

Dalam semua dewa Hindu, Shiva saja yang sentiasa ‘high’. Dewa lain semuanya elok baik dan sopan santun tapi Shiva jauh sekali. Dia dewa yang rebel. Badannya penuh abu dan hiasannya ular–ular tedung. Dewa lain semua berbaju cantik bertatahkan intan berlian dan manikam, tapi Shiva sarung cawat kulit rimau saja. Walaupun ramai dewa yang memandang serong kepada Shiva tapi apakah yang dapat mereka lakukan? Shiva ialah induk.

Shiva ada banyak nama dan aspek. Kali (yang ada lagu Kali Ma… ma… ma… dalam filem Rajinikanth itu) juga ialah aspek Shiva. Sebagai stoner tegar pula Shiva dikenali sebagai ‘Bolanath’ atau dalam bahasa penjajahnya ‘Lord of Fools’.

Di India mereka layan sejenis ramuan yang dipanggil ‘Bhang’. Bhang dibuat daripada campuran daun dan bunga sejenis spesis kanabis, dicai halus–halus dan dicampurkan dengan yogurt, lada hitam, kemudian diminum atau dibuat cengkodok. Bhang juga boleh dibuat manisan, minum dengan susu, jus buah atau air special yang diorang panggil thandai (campuran rempah–rempah, kacang, dan bahan–bahan lain, ikut rasa, dengan susu atau air mawar). Sebelum minum thandai penghormatan diberi dulu kepada Shiva dengan mengangkat gelas ke dahi dan menyebut namanya.

Tentunya ganja yang dihisap seperti biasa juga ada. Pada pemuja–pemuja Shiva, ganja diberi macam–macam nama seperti Subjee (sayur) Vijaya (kemenangan) Unmatti (kegilaan) dan Siddhi (kuasa magik). Memang warna warni nama–nama yang mereka gunakan.

Aku ada melihat gambar–gambar Shiva sebelum ini, dan salah satu daripada barang– barang yang mesti ada dengan dia ialah paip yang dinamakan chilam. Dulu aku fikir paip itu untuk hisap tembakau. Rupanya untuk ganja. Saddhu–saddhu pemuja Shiva bawa chilam juga, dan macam Shiva, mereka juga stoner tegar. Macam Shiva juga, rambut mereka rasta dan sebelum hisap ganja mereka sebut ‘Bom Bom Bholanath’ atau ‘Bom Bom Bhang” sebagai penghormatan kepada Shiva.

Mungkin kerana pengaruh Shaivit, ramai juga ahli–ahli sufi di india yang ikut sama menghisap ganja. Sebagai satu bahan yang menukarkan kesedaran (conciousness altering substance), mereka gunakan ganja untuk kontemplasi tuhan. Shisha contohnya, (bukan shisha mengada–ngada yang kanak-kanak layan itu) berfungsi sama macam chilam Shiva… Ops aku tak mahu cakap banyak tentang ni, kerana aku tidak tahu banyak tentang ini. Serius.

Dalam mitologi Hindu, masa awal alam ni dijadikan dulu, Shiva sendiri yang menanam benih ganja untuk kegunaan seluruh alam. Sebagai orang Islam tentulah aku percaya Allah SWT yang jadikan pokok ganja. Memang asalnya pokok ganja tumbuhan liar, dan orang–orang pribumi menggunakan ganja sebagai ubat untuk bermacam penyakit (ganja banyak digunakan dalam Ayurvedha, perubatan tradisional India). Ia juga digunakan dalam banyak upacara animisme untuk membolehkan dukun berhubungan dengan semangat alam.

Artikel ini bukan ditulis untuk mengalakkan sesiapa hisap ganja. Namun, selepas menggunakan akal fikiran untuk berfikir sikit, aku dapat simpulkan yang semua ciptaan sifatnya neutral, iaitu tak baik dan tak buruk. Kitalah yang menentukan kegunaan untuk kebaikan atau keburukan. Semua yang datang dari Tuhan itu baik.

Kita saja yang jadikannya buruk!


Naga Sadhu -orang suci yang berkelana-
hisap chilam di Kumbh Mela, Allahabad.

0 comments: