Interviu: Fathullah Luqman Yusuff


Oleh Raja Syahrul Helmi


Dalam kemeriahan manusia di Amcorp petang Ahad itu, aku dapat mengesan Fathul berdiri di depan pintu utama Excess Books dengan bajunya yang terang ceria. Berambut pendek, berkaca mata, memakai t-shirt berkolar warna cyan, seluar khakis krim dan kasut Crocs.

Tiada lagi Adidas, fikirku, tersenyum. Sambil tersengih, aku hulur salam. Beberapa hari lepas,  Yudi minta aku untuk aturkan temu janji. Subjeknya adalah seseorang yang kuanggap wira aku ‘zaman CM’ dulu. Seorang pelukis, pemuzik, penulis, dan entah apa lagi bakat yang ada pada seorang yang bernama Fathullah Luqman Yusuf (FLY).

Kerana maklum Fathul seorang yang sibuk, apa lagi baru saja berkahwin, aku tidak meletakkan harapan tinggi. Tapi sebaliknya, Fathul bersemangat untuk interviu ini. Semangat sama yang ada ketika di atas pentas sebagai vokalis Spiral Kinetic Circus mahupun Infectious Maggots.
Pejam celik, makan berak, zaman itu sudah lebih sepuluh tahun berlalu. Tentu saja petang itu aku berdepan dengan Fathul yang sudah sepuluh tahun lebih tua. FLY yang sekarang ini lebih banyak menghabiskan masanya di bengkel dengan berus dan cat daripada melakukan belik-kuang di atas pentas atau berkeliaran di Pasar Seni.

Selepas ketibaan Yudi dengan kamera, persetujuan dicapai agar temu bual dilangsungkan di tempat terbuka saja, tak perlu penghawa dingin, kerana masing-masing lebih selesa berbual dengan rokok di tangan.

Meredah hujan gerimis, kami berjalan ke kedai mamak tepi sungai di belakang bangunan Amcorp. “Kita minum dulu,” Fathul buka bicara. Selepas menghirup minumannya, Fathul menyalakan sebatang Sampoerna hijau. Itu aku ambil sebagai isyarat temu bual boleh dimulakan.







Selamat pengantin baru. Bagaimana kehidupan berumah tangga?

Terima kasih.

Tulis situ, abang Fathul cakap, suruh budak-budak muda ni kahwin cepat. Tolong lah. Rugi korang. Isteri abang tak ada masalah. Dia faham benda ni bukan main-main, muzik ke, lukisan ke. Dia kenal saya sedikit-sebanyak. Lagi pun kita buat untuk pendapatan, makan minum, bayar sewa rumah daripada hasil kerja kita. So takde problem la. Kalau takde pendapatan langsung, payah lah kan. Duduk rumah tulis buku, melukis, buat lagu sampai tak de kemasukan. Tanggungjawab keluarga, bila buat kerja, stress la kan. So bila kita cari makan dan buat benda yang kita suka sekaligus, berbaloi lah. Setakat ni, saya masih buat benda yang saya suka. Daripada dulu sampai sekarang, alhamdulillah.

Saya sendiri pernah kahwin muda, dan saya sakit. Perkahwinan tu tak berjaya. Lepas tu berseorangan, lepas kahwin tu kita trauma sikit lah. Takut tak jadi ke apa. Orang seni ni potensi untuk sakit tinggi tau. Ini memang natural. Kena jaga-jaga lah. Ini percubaan saya yang kedua. Semoga kekal lah. Insya Allah. Amin.


Dengar sekarang sedang hiatus. Banyak melukis?

Sekarang saya buat persiapan untuk pameran solo. Jadi saya banyak tumpukan kepada lukisan-lukisan saya. Siapkan, pakejkan, framekan, dokumenkan, bagi tajuk, tulis sikit, jadi sibuk ke arah pameran tu.



Bila pameran tu?

Awal tahun depan, InsyaAllah. Tempat dah ada, tak confirm lagi. Venue, tunggulah nanti saya update.



Abang siapkan berapa lukisan untuk pameran tu?

Macam selalu, saya dalam 30 ke atas lah. 35 tu dah kira best lah. Kali ni solo. Work yang belum pernah dipamerkan betul-betul. Dari 97- sampai 2012. Work baru dalam 40%.

Boleh cerita sikit macam mana abang mula melukis? Sebab saya kenal abang mula-mula sebagai pemuzik.

Aiyoo. Bila mula pegang pensel lah kot. Kecik-kecik dulu. Walaupun adik mungkin lebih kenal saya sebagai pemuzik, tapi dalam muzik scene, saya contribute untuk cover fanzine, cover album Sil Khannaz, Black Skull, ada dua tiga band lain. Paling saya ingat saya buat untuk Sil Khannaz lah. Conception of Madness. Album tu pun boleh tahan jugak lah lagu-lagunya. Masa umur 20an. Ada buat fanzine untuk Aedes, tolong Joe Kidd. Memang melukis dari dulu.



Bila mula-mula serius melukis?

Kalau betul-betul tahun 97. Saya ambil keputusan untuk ke Indonesia belajar. Saya belajar dengan cikgu. Bukan dalam institusi ke, sekolah ke. Saya berguru macam orang dulu-dulu. Macam belajar orang belajar mengaji. Kat Europe pun dulu, siapa tak mampu, diorang pergi belajar dengan painter. Kelebihannya, kalau di institusi atau kolej, satu cikgu ajar 30 orang murid. Untuk situasi saya, satu cikgu satu murid. Jadi, banyak dapat rahsia, shortcut, teknik yang lebih personal.



Dalam seni lukis, siapa idola atau pengaruh abang?

Ramai sebenarnya. Ada satu masa tu, ada seorang pelukis yang design tema alien, nama dia H.R Giger. Tapi sebelum tu lagi, saya melukis sebab kaver album muzik. Kaver vinyl, kaver kaset. Saya tertarik tengok kaver tu semua. Iron Maiden, Black Sabbath, contohnya. Bagi saya, muzik dengan art tu jalan sama-sama. Jadi pengaruh saya, dari komik, kaver album, tshirt design, pendek cerita, pop culture.



Bila pameran terakhir? Bagaimana sambutan?

2009 di Pelita Hati Gallery. Show tu nama Gerak Kilat. Pak Samad Said buat opening. Sambutan Almdulillah. Seperti biasa lah, Pak Samad borong banyak. Dia rasmikan, dia pun support. Beli artwork saya. Saya sangat terima kasih atas patronis atau suportive, kawan-kawan lain, collector yang selalu ulang-kali beri sokongan.



Oh, macam itu, kira masih macam dulu lah, pelukis perlukan patron?

Kena ada. Dari zaman dulu lagi, istana dengan church, akan sponsor. Untuk propaganda, sebenarnya. Tu yang bahaya dengan lukisan tu, takut kita buat produk untuk golongan elit. Tu yang boring tu. Sebab tu saya buat buku, saya buat komik, art print, postcard, cari apa-apa jalan supaya karya saya acessible. Saya tahu, dekat luar tu ada orang minat, tapi tak mampu. Sebab kena ingat jugak, kami kena hidup. Barang-barang lukisan mahal. Banyak masa kami laburkan.



Satu lukisan ambik berapa lama masa?

Saya buat abstrak-ekspresionis. Abstrak ekspresionis ni membuat sesuatu dalam masa yang singkat. Macam tangkap gambar polaroid. Tangkap, pegang, siap. Dia cepat siap, tapi proses sebelum pegang berus tu berbulan-bulan. Saya nak buat siri apa, saya kena baca buku apa. Kalau lukis, sekeping-sekeping tu, kadang-kadang setengah jam pun ada. Ada yang ambil 2-3 hari. Ada yang semalaman. Tapi proses sebelum kotorkan tangan tu, 2-3 bulan jugak lah.


Bagaimana proses abang melukis?

Saya buat sub-conscious. Terus terang cakap, saya duduk depan kanvas, dia (ilham) datang je. Saya dah baca, saya dah tahu nak cerita apa. Tangan tinggal jalan je.



Ada buat pameran di luar negara?

Group show pernah. Untuk Malaysian Art Festival kat Copenhagen, Denmark. Dengan arwah Avroco ada sekali. Kat dinding pameran tu, saya ingat lagi, artwork saya dengan Avroco sebelah-
sebelah. Saya bernasib baik, dapat sponsor Balai Seni untuk beli tiket.



Apa beza khalayak di sana dengan sini, kalau ada?

Saya cerita dari pengalaman sendiri dulu. Yang saya tahu kat sana, macam yang saya buat ni, memang diterima. Ada peminat dia dan mereka berminat dengan work saya. Budak-budak sini jangan risau, kalau work diorang terlalu ini terlalu itu. Cuma jangan harap Malaysia je lah.. Buat network besar sikit, kawan-kawan. Macam budak-budak underground, budak-budak muzik, diorang ada network kawan-kawan seluruh dunia. Dari dulu memang macam tu. Kalau kita pergi mana-mana, ada kawan. Cuma, saya nasihatkan, artis-artis yang baru nak cuba-cuba, buat style sendiri ke, jangan risau, jangan takut tak jual. Satu hari benda tu akan dapat peluang. Dunia ni luas. Dunia ni bukan Malaysia je. Jangan anggap macam tu. Kadang-kadang kita ingat, dalam alam ni, kita je yang wujud. Padahal kita ada tanggungjawab lain, kawan-kawan, komuniti.

Macam saya sendiri, ni saya nak sembang sikit lah. Sekarang saya mengajar, Rabu-Sabtu-Ahad, untuk budak-budak 6 hingga 9 tahun. Sebelum saya buat benda tu, saya rasa saya macam pentingkan diri sendiri. Duduk dalam studio, buat kerja, siapkan lukisan, jual-beli-jual-beli. Bila saya start mengajar, ah, Alhamdulillah. Saya rasa macam bernilai. Ada kepuasan sendiri. Sebelum tu, saya memang pasif gila.


Jadi, maksud abang ramai pelukis risau pasal penerimaan lukisan?

Lukis pun belum, nak terima mende? Cerita dia macam ni, dia nak buat semua benda short cut. Semua nak cepat. Lukisan tak banyak mana pun. Show belum lagi. Baru ada atas kertas drawing, dalam buku notebook. Dah sembang pasal penerimaan. Amende? Buat show dulu, tunjuk kat galeri, pergi jumpa orang, buat fanzine, print out, bagi-bagi postcard, baru cakap pasal penerimaan. Start dari bawah dulu.

Lagi satu kena ingat. Dunia ni bukan internet. Dunia ni transaksi manusia. Apa kau buat pun, kau akan dapat hasilnya di tangan. Jadi kau kena tunjuk dulu kat dunia lukisan kau. Kalau kau duduk dalam internet, syok sendiri, orang tak tahu kau buat apa. Ini pendapat saya lah.



Lukisan juga satu komoditi, sebab tu dijual beli. Lukisan jualan abang macam mana?

Nampak gaya saya masih hidup sampai sekarang. maknanya boleh jual jugak lah. Boleh cari makan. Teruskan hidup. Tentang harga ni baik tak payah bincang. Tak de harga. Tak tahu nak kata macam mana. Apa yang kita charge tu? Kata lah kita charge RM300, RM500, RM19000, apa dia?


Jadi macam mana abang tetapkan harga?

Saya ambil nasihat daripada galeri.


Saya kenal abang sebagai anggota band Spiral? Masih menyanyi dan bikin lagu lagi?

Nyanyi kat bini je lah kot. (ketawa).


Jadi tak ada apa-apa material baru?

Eh, ada. Dalam komputer tu penuh. Tapi malas lah. Rilek ah. Sebab bila kita nak buat satu benda, kita kena sacrifice benda lain. Kalau ada show, saya tak boleh pegang gitar. Saya ada 24 jam je. Kena korbankan satu benda. Diorang ada jugak panggil show, apa semua, tapi saya tak larat lah.


Bagaimana dengan Infectious Maggot dengan Fathulistiwa?

Infectious Maggot mungkin saya nak tarik diri. Tak larat. Fathulistiwa simpan dulu.


Last show kat mana?

Sandakan. Letih jugak. Cuma seronok. Jumpa kawan-kawan. Cakap terus-terang, glamer dengan duit, tak ada dalam list. Memang tak pernah cari. Dari dulu sampai sekarang. Harap-harap sampai bila-bila. Tapi, saya ulang sekali lagi, bila kita buat benda yang kita suka, insyaAllah ada rezeki. Work kita ada kemajuan. Bila kita syok sendiri, nak beli barang pun tak de, nak lukis eksperimen pun tak boleh beli barang untuk eksperimen, bila kita nak progress? Jadi kena pandai cari jalan supaya boleh terus berkarya.

Berkarya dalam muzik, dalam seni bukan free. Nak kena pergi rehearsel, pergi jamming, tukar tali gitar, recording. Lukisan pun sama jugak. Material, kanvas, framming. Bahan mahal. Budak-budak muda, jangan give up lah.

Saya dah puas. Saya dah ada album, saya dah main konsert, saya dah rambut panjang, saya dah rambut pendek. Saya dah tak de rambut. Saya dah takde benda lagi dah. Saya buat cover album, saya pergi luar negeri, saya keluarkan komik, saya ada pameran kat Balai Seni sekarang, saya dah keluarkan satu buku, orang dah beli lukisan saya. Pergi Mekah la. Buat haji. Umur dah 40. Apa lagi nak? Kumpul duit beli rumah la kot, untuk anak cucu balik raya.


Abang juga ada menulis?

Menulis syok sendiri. Tak de beza lah. Menulis lagu ke, menulis dengan berus ke, tak ada perbezaan. Tulis lagu, tulis coding. Menulis, menulis je la. Tapi dalam banyak-banyak benda yang saya buat, saya paling suka melukis.


Kenapa melukis?

Dalam lukisan, kita pegang pensel ke, berus ke, tablet ke, digital pen ke, tak kisah tapi kita pegang, dan benda tu dekat je dengan kita. Ia sesuatu yang sangat personal. Lagi satu, dari segi material. Melukis, sekarang saya boleh lukis. Tak de pensel tak de pen saya boleh lukis. Saya boleh ambil batu, saya boleh ambil tanah, saya boleh ambil kayu, tak pasal-pasal meja ni jadi mangsa. Tisu paper. Saya suka benda yang boleh dibuat di mana-mana. Apa-apa yang dekat dengan soul.


Pendapat peribadi tentang bidang kreatif/seni di tanah air termasuk penulisan, muzik, filem. Mungkin dari sikap, persepsi, penghargaan atau orang-orang dalam bidang kreatif itu sendiri?

Cerita dia macam ni. Sekarang dah 2012. 1990an dulu, peluang yang ada sekarang tak de masa tu. Sekarang, kalau kau tulis setiap hari 5 helai. 90 hari kau boleh buat novel. Kau bawak ke digital print. Hantar email. Telefon. Diktate suara. Sekarang 2012, banyak benda yang best.

Kalau nak dibezakan dengan drama dalam scene, segala drama orang ni tipu duit orang tu, orang ni tak betul orang tu tak betul, buat apa sembang benda tu? Baik kita sembang kemajuan teknologi yang dah ada untuk kau berkarya. Saya tak boleh komen sangat pasal scene sebab saya tak berapa tahu sangat. Saya dah jarang pergi exhibition, perasmian, gig. Tapi saya tahu, saya peduli, saya tahu siapa main, hari apa. Apa saya boleh komen, bahawasanya, budak-budak sekarang, punyalah baaaaaanyaaaaak peluang. haha. Terlalu luas. Kalau korang tak guna, lailahaillallah. rugi nya, ya Allah.

Tapi, peluang banyak. Terlalu banyak sampai dia buat 18 benda satu masa.


Mungkin tak, sebab banyak peluang, sampai tak tahu nak buat apa?

Orang Kedah panggil ‘ceroi’. Macam ni. Teh ais, kalau pekat sedap kan? Kalau ais tu dah cair, katakan ada 6-7 ketul ais? Apa jadi teh ais tu? Tawar. Masalah la ni. Sistem.... aah, kan, ni dah mula heavy.


Tak pe bang, teruskan.

Sistem pendidikan memang dah kantoi pun. Siapa pandai menghafal, menang. Ok, tak pe la. Masalahnya, orang yang berkarya pun tak kenal diri dia lagi. Dia tak tahu siapa diri dia. Macam mana dia nak berkarya? Dia ni nak jadi ni, dia ni nak jadi tu. Kau ni nak jadi Gibran, kau ni nak jadi Picasso, Kau ni nak jadi Gogol, kau ni nak jadi... Dia kena kenal diri dia sendiri. Jadi, saya syorkan diorang laburkan masa untuk diri sendiri dulu. Tanya diri sendiri, nak apa? Lima tahun lagi? Dua tahun lagi? Atau dalam dua hari lagi. Jangan peduli dengan drama semua ni. Politik mengarut semua.


Tapi politik tu semua banyak pengaruh, kawal... Abang sendiri semestinya banyak pengalaman pahit berurusan dengan orang macam yang saya maksudkan.

Peduli apa. Jawab kat Padang Masyhar. Bukan urusan saya. Saya nak dendam rugi hati saya.


Tapi selalunya orang akan dendam, skeptik, pesimistik, prejudis,

Saya tak mahu. Saya tak ada masa. Saya cuma ada 24 jam sahaja. Kalau saya habiskan tiga jam untuk sakit hati, rugi hati saya. Tak payah peduli. Mampuslah. Bukan tak pedulikan orang lain, tapi negativiti tu. Saya ambil tahu je. Sekarang pun saya dah mengajar. Dah jalankan tanggungjawab sedikit la. Saya dah mula reach out kepada society. Next time la kan, lama-lama saya akan turun padang la.


Jadi bagi abang, penting untuk seorang seniman untuk libatkan diri dengan masyarakat?

(Ketuk meja) Memang lah! Pelukis misalnya, kalau dia terperangkap dalam dunianya sendiri, habislah. Tak pergi sembahyang Jumaat satu hal. Duduk rumah, baca buku, melukis, dengar lagu, bancuh kopi, lepas tu? Tidur. Kalau tiga hari tak pa. Kalau 24 hari? kalau 367 hari? Apa guna orang sebelah rumah, mak ayah, keluarga.


Tapi bukan seniman memang suka bersendiri ke, solitud?

Jangan dik, nanti sakit. Percaya lah. Sebab tu saya mengajar. Share dengan budak-budak. Diorang la insan yang perlu diterapkan seni. Supaya hati dan jiwa diorang lembut dan tak gila dalam dunia ni.


Bagi abang, penting ke kita kena ambil pasal isu-isu semasa, isu masyarakat?

Penting. Orang susah kita kena ambil tahu. Jenayah, maksiat semua. Kecuali politik negara, saya tak mahu ambil tahu. Selagi Islam tak masuk,... haaa.. ni pendapat peribadi lah. Selagi negara ni tak jadi negara Islam sepenuhnya, saya pun tak jadi Islam sepenuhnya. Sebab saya ikut negara. Saya tak boleh komen tentang kerajaan Malaysia ni. Saya ikut semua isu semasa. Tapi saya tak terperangkap, saya tak buang masa kutuk kerajaan belanja RM4.7 juta untuk beli ini beli itu, saya tak ambil hal, bukan boleh buat apa pun. Yang saya buat tulis buku, melukis, buat lagu baru, pergi tolong orang susah, ha, yang tu kita boleh buat.


Maksudnya, abang sampaikan pendapat abang dengan cara tu lah, dalam penulisan, lukisan?

Yelah. Tapi kalau nak tahu lebih lanjut, kena duduk macam ni lah. Takkan saya nak tulis atas kanvas tu? Macam Picasso cakap la kan, kalau dia nak lukis real, baik dia tangkap gambar.


Abang percaya suratkhabar?

Tak.

Dunia ni perlukan suratkhabar tak?

Perlu sebenarnya. Untuk bagitahu kita apa terjadi. Tapi masalahnya bila dia sokong satu pihak, diorang ada interest. Kalau tak, berhenti la dana printing diorang, gaji-gaji diorang, pangkat, status. Journalisme penting, buku penting, buku teks baru, buku kanak-kanak, buku ilustrasi, cerita rakyat yang baru kena buat, kita tak boleh harap Si Badang, Sang Kancil sahaja. Kanak-kanak sangat penting. Boboiboy ok. Upin-ipin bagus, saya sangat respek diorang.


Ada satu myth tentang orang seni dan pengambilan ‘rempah’ tertentu untuk membantu mereka berkarya. Pendapat peribadi abang tentang hal ini.

Bismillahirahmanirahim. Sebagai seorang Islam, saya bagi pendapat sebagai seorang Islam lah. Pengalaman masa muda untuk eksperimen benda-benda ni, wallahualam. Itu urusan saya dengan Tuhan saya. Tapi bagi saya benda ni mengarut. Memang mengarut. Karut. Karut. Karut.

(Diam.)

Tahu tak mengarut maknanya apa? Mengarut banyak mana tahu? Mengarut maknanya, bila kau lepas kesedaran, bila kau lepas ke atas atau ke bawah, kau bukan kau.

Siapa ambil alih? Kau cuba jawab soalan ni? Kalau kita bukan kita, apa gunanya kita? Apa gunanya kita? Sebagai seorang manusia, saya sebagai saya. Kenapa harus jadi orang lain? Atau dibantu menjadi orang lain? Sekejap. Setengah jam. 45 minit. Pagi esok bangun, pening kepala. Apa gunanya saya ketika itu?

Tapi ada orang cakap, saya adalah ‘saya yang lebih besar’ ketika itu?

Yelah. Setengah jam. 45 minit. Tak nak lah. Sorry lah. Ini pendapat peribadi.


Kita ada Aswara, Uitm, dan universiti2 tempatan yang tawarkan kursus bidang kreatif termasuk muzik, filem, dan penulisan. Berapa jauh institusi pendidikan begini membantu, atau mungkin merosakkan kreativiti seseorang individu?

Bismillahirahmanirahim. Sekali lagi. Sekolah, institusi ni penting. Ia dah menghasilkan banyak hero. Contohnya, ITM. Pada suatu hari, dekat stesen keretapi lama, dulu balai seni kat depan tu, saya pergi tengok lukisan, cakap satu hari nanti saya nak jadi pelukis apa semua. Saya diilhamkan oleh pelukis-pelukis angkatan baru, Matahati, kira yang rebel la masa tu kan. Bayu Utomo, Mas No, Mohd Fuad Osman, tu semua budak-budak ITM la tu. Diorang hero-hero saya masa tu. Jadi, bila manusia macam tu boleh mengubah hidup saya untuk pulun, passionate ke arah art, berjaya la ITM dak?

Tapi, ada tapi.  Kalau sistem mengajar, belajar dia tak berubah susah la sikit dak? Saya tak nampak hasilnya. Tak nampak sangat. Cuba namakan saya beberapa?

Saya pernah dengar seorang pelukis cakap; pelukis yang pandai tidak sama dengan pandai melukis. Apa komen abang?

Pelukis yang pandai yang penting. Bukan pandai melukis. Melukis, kita transfer jiwa kita ke garis, warna dan bentuk. MasyaAllah. Dengar sekali lagi, melukis, kita transfer jiwa kita ke garis, warna dan bentuk. Lukisan, siapa pun boleh melukis. Karya, tahu tak karya tu apa? Hati. Duduk atas dinding, sculpture. Ukiran, tarian, teater. Lukisan, siapa pun boleh melukis. Bila kau melukis bulatan, mata dua, ada senyum. Itu lukisan la tu. Tahu tak karya apa beza?

Siapa pun boleh menyanyi dalam dunia ni. Makan, masak.

Dia nak jadi pelukis yang pandai, baru dia pelukis. Kalau dia pandai melukis, dia orang yang melukis. Dia buat poster, fliers.

“Di hari raya, terkenang daku kepada si dia...” cuba kau dengar lagu tu masa kat London kau tak balik raya. Kau rasa apa? Aduh, rabak. Beza dengan bunyi telefon. Kring..kring.. Tu melodi lah tu, produk. Tapi tak sentuh perasaan sesiapa pun. Kecuali orang tu tunggu kekasih dia telefon.


OK, ada apa-apa pesanan akhir?

Ok. Saya sebenarnya, satu hari tu saya tersedar, kata saya dilahirkan untuk menyembah dan beribadat kepada Allah. Tak apalah. Itu basic fundemantal saya. Besar skop dia. Itu asas dia. Tak pe. Kita letak sini dulu. Sebenarnya, dalam masa sama, saya juga sedar, kata saya ke dunia ni untuk inspire orang, supaya orang tulis buku, menyanyi, keluar album, buat poster, buat pameran. Pasal saya dah buat ni, saya ada jalan untuk buat. Jadi saya sedar, fungsi saya di Kuala Lumpur ni, di saat ini, untuk racun, push, bagi jalan, bagi nombor telefon, cari tempat nak framming murah, macam mana nak hantar lori pergi pameran, nak cakap apa dengan owner galeri. Faham tak?

Saya diberikan semua ini, selama ini, ialah untuk tolong orang dapat mimpi dia. Orang tu nak melukis, saya boleh tunjuk jalan. Orang tu nak buat album, nak record kat mana, siapa nak buat mastering, kat mana pasang sessionist, kat mana nak printing CD, faham tak? Saya dilahirkan untuk buat semua ni. Untuk lebih lanjut, layari lah Facebook dot com slash fathullahluqmanyusof dan like la page saya. Hahaha

Terima kasih bang.

Ok terima kasih jugak. Jangan tulis yang pelik-pelik eh.




*Interviu ini pertama kali diterbitkan di zine Frangranfrantik isu #02.

0 comments: