Elizabeth, Lizzy dan Beth




Oleh Aisyah Rais

Berada di tempat yang sama, untuk satu masa yang lama dan melakukan rutin yang sama setiap hari. Sampai satu masa, kau perlu untuk keluar dari kepompong rumah sama yang sudah kau arif tentang baunya, warnanya, perasaannya, dan bentuknya. Kau mungkin suka dengan rumah sama, selesa, dan sedap. Jadi kenapa perlu kau keluar mencari rumah baru? Atau kau mungkin sudah jelik dengan rutin tersiksa jiwa raga di rumah sama, sudah terlalu lali, sudah basi namun masih boleh ditelan. Tapi sampai bila?
Aku rasa mungkin itu yang telah Elizabeth tanya pada diri  sebelum dia buat keputusan untuk keluar dari ‘rumah sama. Rumah jiwa yang tak lagi akan menunggu seseorang yang menghancurkan hati, rumah jiwa yang sudah luluh, menyepi dan yang dulu pernah penuh dengan harapan tapi sekarang tidak lagi.
You know I came here the night I left but I didnt make it past the front door. I almost walked in but I knew that if I did, I would just be the same old Elizabeth. I didnt want to be that person anymore

Israel yang kita malas peduli



Oleh Hafiza Nur Adeen Nor Ahmad





Melalui Israel The Start-Up Nation, negara itu digambarkan sebagai maju dengan perkembangan progresif dalam bidang tekno-sains, selain industri. Tahun 2014 dikira bertuah bagi negara tersebut kerana 18 buah syarikat telah disenaraikan oleh The Forbes sebagai antara negara yang mempunyai syarikat start-up terbaik di dunia, bernilai sebanyak USD15 bilion. 

Manakala 99 syarikat start-up Israel telah mencecah nilai sebanyak USD7 bilion pada tahun sama dan 11 daripadanya disenaraikan antara terbaik di NASDAQ, memetik laporan IVC Research Centre. Amerika Syarikat mempunyai kekuatan dari segi modal dan kapital serta keusahawanan, manakala Israel pula mempunyai tenaga kepakaran. Dengan kewujudan kumpulan pemikir seperti AIPAC, Israel mempunyai pengaruh yang kuat dalam dasar luar Amerika Syarikat. Maksudnya hubungan mereka bagai isi dan kulit; sukar dilupakan. 

Disebabkan negara tersebut ingin mengurangkan kebergantungan terhadap sumber minyak, salah seorang jurutera terkemuka, Shai Aggasi telah memperkenalkan kereta berjanakuasa bateri di bawah syarikat The Better Place. Stesen minyak konvensional turut secara fasanya diganti dengan stesen pengecasan kereta eletrik. 

Di Gurun Negev yang kontang pun dijadikan sebagai kawasan penanaman pokok dan sumber asli pembinaan tasik untuk penternakan ikan. Ini seterusnya dapat menambahkan bekalan makanan bagi warga Israel untuk jangka masa panjang. Budaya Israel yang dikenali sebagai Chutzpah menggambarkan bahawa rakyat Israel berpegang kepada sifat ingin tahu dan inovasi yang juga merupakan resipi kemajuan intelektual mereka.