Tipografi Dan Seni Melawan
Artikel ini ditulis dengan menggunakan fon (font) Times New Roman bersaiz 12. Ia akan berubah apabila disiarkan di dada akhbar, majalah atau portal internet. Pereka bentuk, atau tipografer mana-mana terbitan akan mengubah jenis fon artikel ini mengikut kehendak editornya.
Baru-baru ini, kerajaan negeri
Selangor menganjurkan Pesta Buku Selangor 2016 dari 28 Julai hingga 7
Ogos 2016. Namun demikian, didapati sambutannya amatlah lesu dan
sendu sekali. Menurut pengalaman beberapa penggemar dan penggila buku
(bibliofilia), bahkan tahun-tahun lepas ia sentiasa begitu. Hei, ini
pesta bukulah! Bukan pesta jual tudung atau ekspo perkahwinan.
Berapakah jumlah pembaca tegar dari kalangan rakyat Malaysia tahun
demi tahun dan berapa jumlah buku secara purata dibaca oleh rakyat
dalam setahun? Lebih-lebih lagi buku Bahasa Melayu?
Berbalik kepada seni pencetakan
dan reka bentuk buku, atau lebih sesuai disebut tipografi. Tipografi
bermula serentak dengan penciptaan tulisan. Manakala seni pencetakan
yakni mencetak buku itu bermula apabila minat membaca meningkat di
kalangan orang awam dan buku menjadi mudah dimiliki. Memang pada
zaman dahulu buku adalah barang yang mahal dan hanya mampu dibeli
oleh golongan elit. Selepas Revolusi Industri baharulah ilmu (baca:
buku) menjadi semakin mudah dan murah untuk dicapai oleh khalayak.
Ada dua faktor yang mencetus perkembangan seni tipografi, bermulanya
di Eropah. Pertamanya, keseronokan. Sebagai seniman dan pereka
bentuk, sejak dari dulu lagi hinggalah sekarang golongan ini sentiasa
bangga dan teruja apabila hasil karya mereka dicetak ke atas buku,
dipamer di galeri dan muzium serta menjadi koleksi yang menjadi
rebutan ramai. Sebab kedua pula ialah kualiti. Dalam seni muzik,
lukisan mahupun tipografi, kesemua seniman berlumba-lumba untuk
menggapai kemasyhuran dan mendapat tempat yang paling tinggi dalam
memenuhi cita rasa para khalayak.
Bagaimana huruf dicetak di atas
kertas? Teknik pencetakan blok kayu awalnya bermula di sebelah dunia
Timur, sejarawan berbeza pendapat sama ada di Cina ataupun Korea.
Walau bagaimanapun, teknik tersebut lebih sesuai dan praktikal untuk
aksara Cina yang menggunakan sistem simbol berbanding aksara rumi
(juga Arab, Jawi) yang ditulis mengikut hukum huruf (alphabet).
Penulis dan penerbit buku era sekarang patut berterima kasih kepada
seorang rakyat Jerman, Johannes Gutenberg (1398-1468) dari kota
Mainz. Beliau asalnya seorang pandai besi. Sekitar akhir 1450-an,
beliau berjaya mencipta mesin cetak jenis taip cerai (movable
type) kemungkinan setelah berbelas tahun bereksperimen dengan
kegagalan. Mesin jenis ini sangat praktikal dan menjimatkan masa
serta tenaga kerana ia menyusun huruf-huruf fonetik dalam sebuah
bingkai khas satu per satu untuk membentuk perkataan demi perkataan
sebelum dicetak ke atas helaian kertas. Mesin cetak Gutenberg
diubahsuai daripada rekabentuk mesin penekan anggur untuk membuat
arak dan mesin menekan kertas (paper press machine). Sebagai
seorang tukang besi, Gutenberg sudah pasti arif tentang campuran besi
aloi kerana dia biasa membentuk kepingan syiling emas, dan mengecap
surat serta imej dari besi. Untuk acuan huruf, beliau menggunakan
campuran timah (tin), antimoni dan timah hitam (lead).
Dalam dunia tipografi, istilah 'leading' (jarak antara baris,
sekarang dikenali line spacing) berasal daripada teknik
meletakkan jaluran timah hitam (lead) untuk memisah baris
setiap ayat.
Mahakarya Gutenberg yang masih
kekal hingga sekarang adalah kitab Bible (Biblia Sacra),
dicetak 42 baris bagi setiap muka surat. Fon yang digunakannya ialah
'black letter'. Ia dinamakan demikian kerana warna hitam yang
lebih dominan. Unjuran yang menjulur dari coret hurufnya tidak
terlalu panjang berbanding tulisan serif yang lain. Fon ini lebih
dikenali sebagai 'lukisan' daripada sebuah 'tulisan'. Atas
sebab-sebab politik dan keagamaan, ia pernah diboikot oleh tipografer
England dan Perancis. Kemudian 'black letter' diganti secara
beransur-ansur kepada tulisan rumi (roman) yang semakin
mendapat tempat di kalangan tipografer dan pencetak Eropah. Sejak era
Romantisisme lagi fon Fraktur disukai rakyat Jerman dan diguna untuk
menulis dalam Jerman, manakala Antiqua untuk tulisan Latin.
Kedua-duanya adalah dari jenis 'black letter'. Otto von
Bismarck pernah memulangkan kembali buku Jerman dalam tulisan Antiqua
yang dihadiahkan kepadanya dengan nota tambahan, 'Saya tidak membaca
buku Jerman yang ditulis dalam tulisan Latin'. Pada 4 Mei 1911,
Persatuan Tulisan Lama (Society for Old-Script) menghantar
cadangan untuk menggunakan fon Antiqua sebagai fon rasmi Jerman.
Namun demikian, selepas perdebatan yang hangat, fon itu ditolak
dengan keputusan undi 85-82. Di era pemerintahan Nazi, fon Fraktur
diguna secara meluas dan pihak media dikerah untuk menggunakannya
sebagai fon sebenar masyarakat Jerman. Walaupun begitu, pada tahun
1941 pemerintah Nazi mengubah pendirian untuk bertukar semula ke fon
Antiqua. Perintah pengharaman fon Fraktur ditandatangani oleh Martin
Bormann, Setiausaha Peribadi Hitler, atas alasan fon itu adalah
tulisan orang Yahudi. Arahan ini berkemungkinan besar datangnya dari
Menteri Propaganda Joseph Goebbels kerana pada ketika itu Jerman
banyak mencetak penerbitan untuk wilayah jajahannya yang lebih biasa
membaca dalam tulisan Latin Antiqua. Terdapat teori lain menyatakan
fon itu lebih digemari oleh Adolf Hitler berbanding Fraktur
berdasarkan deklarasi yang ditandatanganinya di Reichstag pada tahun
1934. Sehingga kini, kebiasaannya semua jenis 'black letter'
disebut sebagai fon Fraktur ataupun Gothic.
BAHASA VISUAL YANG KERAS DAN
MELAWAN
Golongan seniman adakalanya,
tidak sedar atau buat-buat tak sedar bahawa mereka sedang 'melawan'
kekuasaan dalam lapangan seni visual. Selain penulis, seniman (artis
grafik) juga menggunakan mata pena (pensel, berus, Wacom) untuk
menentang tirani - atau sebagai jentera propaganda membela
pemerintah. Bezanya, mereka melukis imej yang provokatif, karikatur
satira, menghamburkan warna yang kuat (vibrant) dan cerah
sebagai simbol amarah, mengguna pakai bentuk-bentuk geometrik dan
kubik yang mudah namun tampak gah, palitan berus ekspresionis yang
pantas, membawa semangat, tenaga dan optimisme pada era konflik.
Dalam sejarah seni visual, selepas Manifesto Futurisme diisytiharkan
pada 1909, gerakan seni Modenisme lahir dan tersebar ke seluruh
Eropah melibatkan aktivis dari kalangan penulis, seniman, pereka
bentuk dan juga arkitek. Kasimir Malevich menubuhkan Suprematisme di
Rusia pada tahun 1915. Kemudian diikuti Dadaisme sebagai protes
terhadap Perang Dunia Pertama. Selepas itu 'genderang perang'nya
disambut pula gerakan De Stijl di Belanda, dipelopori oleh ahli teori
Theo Van Doesburg, Piet Mondrian dan beberapa seniman lagi.
Konstruktivisme, yang berkembang dari faham Suprematisme kemudian
menjajah wilayah seni visual blok komunis Rusia. El Lissitzsky,
adalah antara watak penting dalam gerakan seni Konstruktivisme dan
beliau bertanggungjawab mereka cipta tipografi konstruktivis akibat
disampuk oleh roh Revolusi.
Sekiranya anda seorang pembaca
buku generasi muda yang berjiwa 'liar dan angkuh', pasti pernah
mendengar penerbit Thukul Cetak dan Cukong Press sebagai contoh.
Lihat bagaimana artis pereka bentuk mereka menggunakan jenis tulisan
gaya 'konstruktivis' dan memilih 'mood' warna dalam
penghasilan poster. Komposisi dan reka letak yang menunjukkan dominan
dan kekuasaan. Zaman sekarang mudah. Bagi pereka bentuk amatur atau
profesional sekalipun, anda google sahaja fon yang sesuai
untuk sebarang tema contohnya; 'stensil', 'nazi', 'komunis',
'sosialis', 'russia', maka berderet-deretlah capaian fon untuk anda
pilih mana yang sesuai untuk poster 'melawan' anda itu. Juga lihat
lagi pelbagai logo parti politik, NGO, syarikat penerbitan gerakan
kiri (leftist) yang menggunapakai simbol genggaman tangan ke
atas. Semua imej, simbol, ilustrasi mengikut tema perlawanan ini
berkembang dari era Revolusi Bolshevik Rusia, Komunis Cina dan
Revolusi Cuba era Fidel Castro. Ideologi kiri seperti sosialisme,
komunisme, anarkisme adalah 'arch-enemy' kepada berhala moden
kapitalisme namun era kini garis pemisah mulai kabur setelah
hancurnya blok komunis Rusia dan juga kebangkitan kuasa ekonomi
Republik China beberapa tahun kebelakangan. Dalam masa sama, kita
toleh pandangan kita ke Timur Tengah pula. Lihat logo gerakan Hamas
dan Hizbullah. Bagaimana pula dengan khat tulisan bahasa Arab? Reka
bentuk panji gerakan pengganas IS dan ISIS menggunapakai ayat
'Lailaha illallah, Muhammadur Rasulullah' yang dicetak ke atas
bendera hitam, disinonimkan dengan panji tentera Nabi Muhammad.
Ironinya, khat ini juga tertulis atas bendera negara Arab Saudi yang
dituduh mendanai gerakan pengganas Al-Qaeda. Saya sendiri pernah
disyaki sebagai 'kafir' hanya kerna memakai baju yang tertulis 'Ya
Hussein' dalam seni khat Nasta'liq gaya Parsi. Bagaimana pula jika
saya memakai baju bertulis 'Ya Yazid' atau 'Ya Muawiyah'? Apakah
persepsi masyarakat dari kalangan majoriti ASWJ (ahlussunah wal
jama'ah) terhadap saya? Apakah pula simbol 'perlawanan' yang dipakai
oleh seseorang 'fashionista' ketika menyarung baju berwajah stensilan
Che Guevara, Che Det mahupun arwah Nik Aziz? Dalam dunia grafiti
tempatan yang berkait rapat dengan tipografi, yakni seni menyembur
cat aerosol atau mengecat tulisan dan perkataan - selalunya nama
samaran (nom de guerre) senimannya sendiri - di
dinding-dinding, tembok-tembok kawasan pembinaan yang terbengkalai,
terowong-terowong jalanan, didapati tiada satu pun yang menekankan
'kenyataan politik' (political statement) yang kuat dan
menjadi rujukan para seniman bidang lain. Selain semburan stensil
kecil-kecilan dan tulisan cakar ayam semberono 'ABU', 'ABAI', 'Turun
Tibai Rosmah', termasuk yang terikut-ikut dengan reka bentuk grafik
jenama pakaian Obey, kebanyakannya agak hambar berbanding grafiti
yang lebih menarik pandangan mata dari sudut estetika, contohnya oleh
Acit dan kawan-kawan yang baru-baru ini mengangkat nama Malaysia
menghasilkan grafiti di Karama, Dubai. Setakat sekarang hanya Fahmi
Reza yang masih menonjol kekal dengan prinsipnya melawan 'kekuasaan'
menggunakan bakat seni lukis. Lukisan dan tulisan tangannya menarik
dan banyak dijadikan poster-poster forum politik, gig dan muka
depan buku politikal misalnya terbitan Gerak Budaya. Ya, tidak
dilupai kartunis Zunar yang masih saya kagumi stroke
lukisannya sejak zaman Gila-Gila lagi.
BENTUK SEBAGAI TANDA
Apabila kita sedar bahawa
sesebuah bentuk; yakni seni tipografi, grafik, catan maupun tulisan
itu memberi tanda atau isyarat kepada pembaca dan khalayak untuk
merungkai ideologi dan idealisme yang terkandung di dalamnya, maka
tatkala kita meletakkan diri sebagai khalayak selayaknya kita perlu
bijak dalam menekuni dan menghakimi sesebuah karya, baik buku atau
apa-apa seni visual tadi. Demi tidak mengulangi tragedi runtuhnya
arca karya seniman negara Syed Ahmad Jamal, Puncak Purnama oleh
perangai buta seni segolong manusia, kita seharusnya merenung dan
berusaha mendidik diri dan kerabat terdekat tentang falsafah seni dan
kepentingannya. Bagaimana seni itu duduk dalam keheningan yang kudus
dan bagaimana pula ia boleh bangun memberontak dan melawan. Seni
tipografi yang mulanya berdiri dan berbaris sebagai sebuah barisan
huruf yang tenteram berupaya menjelma sebagai idea yang 'melawan',
sebelum menerkam seumpama singa.
Notakaki:Times New Roman adalah rupa taip serif dan dicipta oleh Victor Lardent pada 1931 untuk akhbar British, The Times. Ia adalah fon yang paling lazim digunakan dalam buku, perisian komputer Microsoft dan mana-mana kerja umum percetakan.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Blog Archive
-
▼
2016
(8)
- ► April 2016 (1)
- ► Januari 2016 (1)
-
►
2015
(8)
- ► Disember 2015 (1)
- ► Julai 2015 (1)
- ► April 2015 (2)
-
►
2014
(1)
- ► Oktober 2014 (1)
-
►
2013
(12)
- ► Disember 2013 (3)
- ► September 2013 (1)
- ► Januari 2013 (2)
-
►
2012
(14)
- ► Disember 2012 (3)
- ► November 2012 (2)
- ► Oktober 2012 (6)
- ► September 2012 (3)
-
►
2011
(9)
- ► Disember 2011 (1)
- ► November 2011 (3)
- ► September 2011 (1)
-
►
2010
(33)
- ► Disember 2010 (1)
- ► Oktober 2010 (1)
- ► September 2010 (1)
- ► Julai 2010 (1)
- ► April 2010 (15)
Tentang NP
NP ialah sebuah majalah blog yang cuba menerapkan bahan-bahan penulisan sastera, budaya dan masyarakat terutama oleh penulis-penulis bebas dan baru. Anda juga boleh menyumbang hasil penulisan anda dengan menghantar ke: naskahpercuma@gmail.com
0 comments: