Bulan Pecah di Tengah Hari

‘Aku menuntut hak semulajadi sajakku’, tulis Pak Agi dalam prakata Yang-Yang, kumpulan sajak-sajak beliau dari 66 hingga 83. Yang-Yang merupakan lanjutan dan manifestasi dari kegigihan dan kedegilan berkarya seorang Abdul Ghafar Ibrahim dalam menghasilkan sajak-sajak 3V: Verbal-Vokal-Visual yang dipeloporinya semenjak tahun 1965.

Bahawa ambiguiti dan misteri perlu digali dari diri sajak, begitulah kata Pak Agi. Mungkin pada beliau (dan saya cuma meneka-neka) sajak itu sendiri bukanlah matlamat, tapi adalah alat seperti kapal korek, yang digunakan untuk membongkar rahsia diri. Dengan 3V beliau membebaskan kata dari belenggu konvensi menuju jalan yang baru seperti halnya seorang pelukis surrealis membebaskan imajinasinya dari belenggu realiti menuju apa yang dipanggil oleh Carl Jung sebagai The Unconcious.

Dalam esei beliau yang bertarikh 12 September 1972, Pak Agi membuat pernyataan mengenai sajak Audio-Visual yang beliau perjuangkan. Sajak padanya terdiri daripada Tri-V; Verbal, Vokal dan Visual. Verbal ialah isi sajak. Vokal bunyinya. Visual ialah teknik penyampaian sajak. Sajak boleh dilahirkan dalam pelbagai medium. Di atas kertas dengan bentuknya yang tersendiri, dengan tekanan vokal dalam deklamasi yang akan menimbulkan susuk verbalnya, dan dalam era ini mungkin juga dengan grafik, dengan filem atau animasi seperti yang dilakukan oleh Tim Burton kepada sajak Poe yang terkenal, The Raven. Cara kelahiran sajak itulah visualnya.

Jadi sajak pada Pak Agi tidak tamat dalam tulisan. Kerana itulah kita melihat dia mempersembahkan sajaknya dengan pelbagai cara yang unik dan teatrikal. Segala gerak badan dan gestur tidak dilakukan dengan cincai saja tapi mengikut rasafikir –verbal-vokal-visual- sajak-sajak beliau. Ia juga tidak dirancang sebaliknya datang secara intuitif dari dalam diri. Gaya penyampaian beliau yang unik itu telah dibawa sampai ke Australia, Amerika Syarikat dan ke Eropah di mana beliau pernah mempersembahkan sajak-sajak.

Sajak beliau yang pertama saya baca ialah Tak Tun. Itupun saya membacanya dalam komik Mat Som nukilan Dato’ Lat. Sampai sekarang pun masih belum dapat memahaminya walaupun sedikit sebanyak faham akan tujuannya untuk mempelbagaikan makna dalam persembahan kata. Sajak itu mengaplikasikan teknik pengulangan kata yang sebenarnya adalah suatu yang sangat biasa dalam kesusasteraan dan kehidupan orang melayu. Kita mendengarnya di dalam pantun, azan, jampi serapah, dan mentera. Kita juga mendengarnya bila ibu kita melatah.

Ini diterangkan oleh Pak Agi dalam prakata Yang-Yang juga. Beliau juga mempertahankan teknik pengulangan steinese yang kontroversial dan membingungkan. Seperti Gertrude Stein, Pak Agi juga melanggar nahu, menempeleng punctuation dan melawan konvensi demi nilai yang baru, untuk mengeksploitasi kemungkinan yang belum lagi dieksploitasikan. Akhirnya pengalaman dan kamus dalaman pembaca sajaklah yang akan menolong mendekatkan mereka kepada verbal, vokal dan visual sesebuah sajak.

Yang-Yang mengandung lebih kurang 37 sajak karangan Abdul Ghafar Ibrahim dari tahun 1965 hingga 1983. Ia adalah buku koleksi sajak ketiga Abdul Ghafar Ibrahim selepas Tan Sri Bulan dan Tak Tun. Sajak ini ialah sajak yang kedua dalam buku itu:



Bulan Pecah di Tengah Hari

7.34 malam selasa.

mula-mula aku menyapa:
engkau & aku
aku & engkau
mahu bersetuju?

ngangguk
ngangguk dua-dua

fajar
pun mengintai
hei
pawana subuh
betapa lembut mukaku kauusap
hei
pawana subuh
betapa halus mukanya kau sayangi
mukaku dan mukanya sama-sama berada
di pintu bulan.

sayang aduhai sayang
lenggang dialun lenggang
mengikut rentak sayang.

sudah sembahyang subuh?
amin. amin. amin.

aku berjalan
banyak kerja
begitu dia.

ada manusia tak sudi disapa
mereka tak ada masa bersapa-sapaan
suka menjadi kera sumbang
tapi,
aku dan dia adalah sejalan.

pagi mengetuk rabu.

dara: ayah kau tahu hal kita
emak kau apa katanya?

teruna: ayah aku marahkan aku
ayah aku marahkan engkau
emak aku mahukan menanu berada
(menangis - e - e - e - e - e)

dara, jangan menangis
ini sapu tangan, mari
aaa sayang
aku kesat mutiara mata kau
mahal nilainya, tahu.

teruna, apa kata ayah
- tak kata apa-apa -
apa kata ibu kau?
- tak kata apa-apa -
apa kata saudara-saudara kau?
- mereka kata, ayah ibuku bodoh -
apa kata rakan-rakan kau?
- mereka takut aku tertipu -

teruna
teruna
teruna

usah menangis dik
tempeleng bimbang terajang ragu!

beringsut pagi.
sayang.

senyum kasih epnuh ebrerti
senyum bererti penuh berisi.

daraku,
engkau memang sudah tahu isi hatiku.
senyum.
terunaku,
engkau nak selam lagi dasar laut hatiku?
senyum
o
kita sudah tahu isi hati kita
ngangguk.
kita tak bersilang.
kita tak bersimpang.

tertidur.

dara,
dara,
usah tidur siang.
macam mana ni?
bang, jawablah
dah
bang selesaikanlah
dah
bang
dah dah dah

apa yang dah?

ayah kau dah gila
ibu kau dah gila
ada masyarakat yang dah gila
ada manusia yang adh gila
dunia. dunia.

dara,
bangun.
baik.
pakai kainmu, bajumu.
sudah.

geram
geram
geram

apa, benarkah darahmu berlainan warna dengan darahku
berlainan benar?
bila mereka mahu athu
engkau & aku
dua-dua makhluk Allah, serupa.
bila ha bila?

duduk di kerusi
tulis surat di atas meja
ingat, jangan pinta ampun dengan mudah
kerana bukan salah kau
mulakan:

jumaat
12.00 tengah hari

ayah ibuku,
yang dikasihi.

ingat lagi padaku?
aku tak mahu dikahwin paksakan
aku mahu memilih suami sendiri
ayah ibu menghalangi.
ingat pada tengah hari itu?
bersama abang.

itulah masanya bulan pecah.

kami berdua kini
di rumah sendiri
masih sayangkan ayah ibu.

terima kasih.

bagus dik
engkau tak menangis.
(ahai, teringatkan pak kadhi lagi, ni.)

Allahku
kerana-Mu kami bersatu.


Kulim. 1965

4 comments:

Naskahpercuma berkata...

Test!

abuyon berkata...

salam syahrul,

Ingatkan siapa, bila baca komentar
Fauzi, baru tahu.

Ini pandanganku tentang blog barumu (aspek design), dan kawan-kawan kita.

Tulisanmu harus dibesarkan lagi, setengah orang payah membacanya, kerana trackingnya rapat sangat dan backgroundnya gelap.

Kalau guna Italic, lagi sukar untuk membacanya. Justeru, susah untuk menghayati patah-patah tersebut.

ke guane :)

Naskah Percuma berkata...

terima kasih Abuyon! da betulkan dah :)

abuyon berkata...

salam syahrul,

Hmm sahabat .. itu pandanganku
saja. Tak perlu diperbetulkan
kalau rasa tak perlu.

Tetapi, nampaknya lagi sekali
saya terpaksa sampaikan,
maafkan ya sahabat

Bila font itu dibesarkan, ia masih
tak boleh dibaca [mata tak selesa]
kerana masalah typefacenya,rasanya
typaface yang digunakan ialah Tahoma, apa kata cuba Verdana,
barangkali Verdana lebih
sesuai. Tahoma, trackingnya rapat
sangat.

Tapi, itu hanya pandangan
saja ya

Moga terus maju, dan saya akan
linkkan laman ini

Gadget

Kandungan ini tidak tersedia melalui sambungan tersulit.