Puisi Sebagai Terapi
Adam Philips |
Oleh EH London
KALI pertama bersua muka dengan Adam Phillips, tak siapa menjangkakannya seorang ahli psikologi. Pejabatnya di Notting Hill hanya penuh dengan buku memenuhi dinding dan bertimbunan di lantai. Tetapi selain manual terapeutik, kamu pasti tersua dengan beberapa puisi buah tangan J.H. Prynne, Percy Bysshe Shelley and Geoffrey Hill. Siri lengkap “À la recherche du temps perdu” bersarang di dinding. Beliau tak akan keluar daripada kuad Oxford sebagai tutor—di mana beliau menekuni bahasa Ingeris sebelum latihan sebagai psikoterapis kanak-kanak di London.
Semua pengaruh ini mempengaruhi kerja-kerja
psikoanalitikalnya. Buku-bukunya termasuk On Kissing, Tickling, and Being
Bored (1993), On Flirtation (1995) and On Balance (2010).
Pendekatan idea psikoanalikal melalui lebih
banyak kanta serong sastera, ia takkan menyembuhkan neurosis, tetapi akan
menjadi bacaan yang menarik. Beliau juga mengusahakan bengkel buku Lutyens & Rubinstein—gelanggang tempat
bertukar pandangan dengan pemuisi tentang kehidupan seputar hidup mereka.
Philip Gross, John Fuller, Adam O’Riordan, Bernard O’Donoghue, John Burnside,
Christopher Reid dan Jo Shapcott, semua mereka pernah terlibat.
Kami berbual dengan Phillips tentang puisi
sebagai bentuk dan risiko membaca kritikan psikoanalitikal.
Bagaimana kamu melihat hubungan antara
psikoanalisis dengan puisi?
Hubungan paling jelas, kedua-duanya seni
berbahasa. Freud mencadangkan, tidak semestinya kita bercakap melalui puisi,
kerana puisi mempunyai bait pengakhiran, tetapi kita berpotensi berkata-kata
dengan menyentuh hati dan kekaburan yang banyak didapati dalam puisi. Jadi,
untuk meletakkannya sedikit berbeza: bacaan puisi menjadi latihan yang amat
baik untuk psikoanalisis.
Dalam prakata On
Flirtation, kamu menggelar psikoanalisis sebagai “puisi amali”--boleh huraikannya?
Dalam satu sisi, psikoanalisis
bersifat praktikal dari segi cubaan menyelesaikan masalah, atau menyembuhkan
seseorang, atau sekurang-kurangnya mengenalpasti penderitaannya. Tetapi suatu
lagi perkara yang dilakukan psikoanalisis, membolehkan seseorang berbicara. Ia
cubaan mencipta keadaan mereka boleh berbicara dengan penuh tanggungjawab.
Sebagaiman Freud
menerokai suasana atau rawatan di mana manusia tidak mampu berbicara melalui
puisi, tetapi mereka masih boleh meluahkan perasaan seluruhnya. (Satu sesi)
selama 50 minit, setiap sama saban minggu, benar-benar seperti soneta 14 bait.
Ia sama. Bentuk itu membenarkan artikulasi.
Jadi ada kekangan puisi yang menghubungkannya dengan bentuk-bentuk terapi?
Tepat sekali.
Kita boleh membuat perbandingan antara kemungkinan
buruknya reputasi psikoanalisis dan puisi dalam masa yang sama—puisi itu kabur,
adakah ini sukar?
Dalam sisi yang lain, ia cuma persoalan selera.
Jika seseorang itu tidak sukakan sesuatu, mereka hanya tidak sukakannya. Tetapi
apabila ia bukan hanya persoalan rasa dan kepekaan, saya fikir ia satu
rintangan dan amat menakutkan. Puisi, tidak seperti muzik, mampu menggerakkan
jalan dengan cara yang tidak biasa. Orang yang membenci psikoanalatikal akan
selalu membencinya. Dan saya fikir alasannya cuma tentang bagaimana mereka mahu
terus berhubung. Kerana ia memiliki sesuatu, seperti lazimnya pada sepotong puisi.
Apabila kamu berkata puisi membuat seseorang
merasai apa yang biasanya mereka tidak mahu, seperti muzik—adakah kamu
bayangkan puisi mempunyai kegunaan terapeutik?
Ya, saya fikir ia
berguna. Dalam catatan hariannya, Kafka menulis, kira-kira berbunyi: “sastera
itu umpama kapak untuk memecahkan lautan beku dalam jiwa kita”. Saya fikir kita
amat gentar pada intensiti dan melampaui batas emosi dalam kehidupan. Dan seni
sesungguhnya—jika anda kebetulan suka puisi, puisilah, tetapi ia boleh jadi
juga muzik—boleh mengundang kenikmatan perasaan. Dan juga untuk menerokai
perkara yang sangat penting untuk kamu. Jika ia mendekati, ia benar-benar
mendekati kamu, cuma kamu tidak endahkannya.
Seorang pengkritik
berkata, beliau harus mengulang baca buku-buku kamu untuk memahami keseluruhan
isinya. Adakah kamu melihat prosa-prosa kamu mirip kepada puisi—sebagai bentuk
seni yang menuntut pembacaan penuh tekun?
Saya rasa ia benar, dan sebahagiannya secara
beransur-ansur—dalam erti kata manusia menulis kerana mereka membaca, dan semua
penulis yang saya gemar adalah pemuisi. Bagaimanapun, bagaimana seseorang itu
menulis sedikit misteri kepada diri mereka sendiri. Kamu hanya lakukannya.
Pengalaman saya sendiri, saya duduk, tulis dan saya jadikannya rasa kena di
telinga saya, atau baik, atau menarik. Itu saja.
Adakah psikoanalsisis
lebih kuat kepada sastera daripada tujuan perubatan?
Saya benar-benar fikir ia
hanya kukuh sebagai bentuk sastera. Saya fikir menerimanya sebagai bentuk
rawatan perubatan hanya membunuhnya.
Boleh kamu
menganalisis puisi dalam bentuk yang sama kamu menganalisis pesakit?
Tidak, tetapi terdapat
pertindihan. Perbezaan besar, yang sangat nyata, puisi tidak boleh menjawab
kembali. Kita boleh gunakan apa yang diambil dari psikoanalisis untuk mentafsir
puisi. Tetapi seperti yang kamu tahu, beban kritikan psikoanalatikal adalah
perkara yang paling membosankan di muka bumi. Kamu fikir, kenapa mereka
menulisnya?
*Tulisan ini diterjemah oleh Jimadie Shah Othman dari majalah The Economist dan disiarkan pertama kali di zine fragranfrantik.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Blog Archive
-
►
2016
(8)
- ► September 2016 (1)
- ► April 2016 (1)
- ► Januari 2016 (1)
-
►
2015
(8)
- ► Disember 2015 (1)
- ► Julai 2015 (1)
- ► April 2015 (2)
-
►
2014
(1)
- ► Oktober 2014 (1)
-
▼
2013
(12)
- ▼ Disember 2013 (3)
- ► September 2013 (1)
- ► Januari 2013 (2)
-
►
2012
(14)
- ► Disember 2012 (3)
- ► November 2012 (2)
- ► Oktober 2012 (6)
- ► September 2012 (3)
-
►
2011
(9)
- ► Disember 2011 (1)
- ► November 2011 (3)
- ► September 2011 (1)
-
►
2010
(33)
- ► Disember 2010 (1)
- ► Oktober 2010 (1)
- ► September 2010 (1)
- ► Julai 2010 (1)
- ► April 2010 (15)
Tentang NP
NP ialah sebuah majalah blog yang cuba menerapkan bahan-bahan penulisan sastera, budaya dan masyarakat terutama oleh penulis-penulis bebas dan baru. Anda juga boleh menyumbang hasil penulisan anda dengan menghantar ke: naskahpercuma@gmail.com
0 comments: