Women With Umbrella




:untuk sebuah lukisan misteri yang tidak bernama 


Pagi yang bening, melatarkan kepolosan kanvas hidup. Tiada haruman lavender seperti semusim lalu. Yang kini, dangkal menyusup di sebalik bauan lembab musim bunga. Jalanan hitam ditutupi ilalang tumbuh dan larian anak-anak kecil terendap derap dicengkam tanah. Matahari lalu memuntahkan sinar garangnya, meminjamkan bayang kecil: hitam.

Ada ramai, pada bayang hidup dalam tubuh dua dan satu yang serupa. Nafas-nafas sesal yang terhambur, cuak pada lambat sang waktu. Butir-butir keluhan bersatu, menghempas angan pada kebisingan yang dipanggil.

Hanyalah nyanyian ribut dan dingin musim itu mencengkam kaku. Menyata kisahan yang bermain di tangan seorang Monet. Tidak tergambarkan luka, menjamah jari-jarinya lalu kuas terlepas. Ketersengajaan yang mewujudkan tubuh seorang perempuan dan payung kecil yang menutupi bayang. Katanya, inilah wajah itu, tiada berupa dan semilir waktu tiada menetapkan janji pada warna-warna.

Bukan lagi sebuah nama, hanya sebuah ilusi yang mengkisahkan rindu dan wajah seorang perempuan. Melindungi bayang di bawah payung biru. Melengkapi ketiadaan dan awal kanvas yang tiada bernama.


Apresiasi Potret: Women With Umbrella dilukis oleh Claude Monet, 1840-1926. Pelukis French impressionist art style. Dedikasi: untuk sebuah lukisan misteri yang tidak bernama.



Oleh: Zuraidah Abdul Aziz
nb: revisi catatan - 2005

8 comments:

Mohamad Farez Abdul Karim berkata...

zu, awak boleh melukis? cuba la. :)

Port Saya berkata...

boleh lah tapi tak hebat mana.
cube tgk kat folder All About Arts di FB saye. :)

Naskah Percuma berkata...

aku ada t-shirt bundle gambar ni kat depan.. ada tulis Claude Monet lg.. saiz medium warna hitam. Siapa nak beli? hehehe

Mohamad Farez Abdul Karim berkata...

Editor NP nak buka kedai bundle pulak ka? haha

Naskah Percuma berkata...

NP kan percuma... makan x percuma. editor NP pun kena makan hehe

Port Saya berkata...

baper hengget selai? hehe aku support jek. selambeh.. :p

Naskah Percuma berkata...

sepuluh hengget kalau kau muat pakai hehehe

zu berkata...

hehe.. hampeh. takpe M masih muat lagi. selambeh.